RABBİİ
Rabbii Haber

Besmele bismi Rabb

Oku ismiyle Rabbinin. Bir soru sorarken ismin neydi denince hani derizki ismim. onun gibi burda se nin yerine Rabbi yani oku ismiyle Rabbinin bunun cevabı nedir? Bismi Rabbi ve bismi Rabbi diye başlamıştır. Besmele burdan gelmiştir ve farzdır. Daha sonra bismillah olmuştur. Rabb yerine ilah kelimesi kullanılmaya başlanmıştır.  Burda niye önce Rabbii bundada tabiki hikmetler vardır. Sonrada Rahman Rahiym eklenmiştir. En sonunda bismillahirrahmanirrahiym olmuştur. Bismi Rabbi ve burda gıraatın anlamak olduğunu ciddi bir farz olduğunu ancak anlayarak okumak hayatı okumak. Fakat farz olan sadece okumak değil Ellah oku dedi okuyoruz başkasına bakmadan okumak değil. Asıl burda okumanın farzı tanımlama yani okumak fiilen okumak bismi Rabbiyle olması lazım. Bismi resul bile değil hiçbir yerde bismi resul geçmez. Hak böyleyken başka türlüsü hiç geçmez. Aslı astarı belli herşey açık ayan beyan ortada. Farz neydi Gur'anda?sükutu kat'i, delaleti kat'i. Sükuti kat'i mi kat'i, delaleti kat'i mi kat'i . ilk farzıda ilk itikadi temelide öğrendik. Ellah teala resulüne as. söylemişti Ellah hirada birçok şeye la demişti. Şu olmaz bu olmaz putperestlikler şunlar bunlar resul inzivaya çekilmişti. Ancak neticeyi kendi üretemez yanlışları vardır ama doğruyu kendi bulamaz. O ancak Ellahın işidir cc. Ona oku demiş ilk başta.Ellah resulü en azından bilmediklerini bilmiş oldu. Bu insanlığın ulaşabileceği doruk noktası. Ondan sonrası Ellahın. Resul bile bunu aşmaz. Budaciddi bir temel bilgidir.

Ve Ellah resulü bir talebeydi. Ben okuma bilmem ne okuyayım dedi? Ellah cibriyle,cibriyl melek resulde insan resule okuyor. İnsan resulde sıfır bir talebe gibi dizini kırıyor öğreniyor. O Rabbin adına okuyacak, başkaları adına asla okumayacak. Bu şekil okumak farzsa onun dışındaki okumalar haramdır. Burda ayan beyan anlaşılıyor ve devamındada ortaya konuyor ve burda Ellah teala kendisini Rabb diye takdim ediyor. Belki bu yeni,kullanılan bir kelime ama Ellah o kelimeyi alıyor,istilahi olarak ona anlam katıyor ve onu takdim ediyor resule,müslümanlara, insanlığa ve onu açıklayarak elleziy: ki O bu bilinmeyen kelimeleri açıklaya açıklaya gidiyor. Halaga üç harfli, başına isimlendirme için mim م konabilir mahluk,işte halıg, elif ziyade konur ahlak.  Bir taraftan halag ı öğreniyoruz diğer taraftan ahlag ın halagla ilgili bir şey olduğunu anlıyoruz. Buda çok temel bir değerlendirmedir.

Ahlak yaratılışla deng olmak, ona muvafık olmak, zafiyet ona göredir, ona göre tanımlama yapılmalıdır. Yoksa insanların sıradan kafalarına göre tanımladıkları birşey değil. Bunun temellendirilmesi yaratıcının yaratmasına göredir. Burdan şunu anlıyoruz halaga o zaman demekki halıg, mahluk, ahlak  burdanda bir yaratma durumu çıkartılabilir. O zaman bu halaga şahıs eklentiler geçmiş hal olan fiili mazide eklentiler sonunda, şimdiki ve geniş hal olan muzaride eklentiker başındadır. Emirlerde sükunla biter. Dolayısıyla halaga yaratma fiilinin mazisi yarattı dır. Şahıs ekide yok. Halaga: yarattı. El insane:insanı. Min alag min  من: den,dan bir harfi cer olarak burda geçen harfi cerlerde olsun, fiillerde olsun, isimlerde olsun en çok kullanılanlardır. En çok kullanılanlar en çok tekrar  edilenlerdir. Dolayısıyla ne lazımsa onu öğreniyoruz.

Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol